Blog Content Grouping beállítása Analyticsben
content grouping
Írta:

Content Grouping beállítása Analyticsben

Kevesen tudják, de a Google Analyticsben lehetőség van Content Group-ok, azaz magyarul Tartalmi csoportok létrehozására.

Ezeknek az a nagy előnye, hogy több tartalmat is csoportosítani lehet valamilyen szabályrendszer szerint, majd ezeknek az analitikáját külön-külön megvizsgálni.

Milyen esetekben jöhet ez jól?

  • Ha például több szerző is ír cikkeket egy blogra, de Te külön-külön akarod látni, hogy kinek a cikkei a legolvasottabbak?
  • Ha meg akarod különbözteti a webshopban a kategória oldalakra és a blogposztokra érkező forgalmat!
  • Ha csak meghatározott cikkeket, tartalmakat akarsz ellenőrizni!
  • Ha egy adott időpontban publikált cikkek hatását akarod nézni!
  • Ha csak a top 5 legjobban menő termékednek az eladásai és statisztikái érdekelnek!
  • Ha meg akarod nézni a webshopodba berakott 3 új termék vagy termékkategória mikor indul el igazán?

És így tovább. Számtalan olyan eset van, amikor érdemes lehet több tartalmat is csoportosítva kezelni.

Pontosan erre a jó a content group. Maguk az adatok külön-külön is láthatóak maradnak Analyticsben, de létre tudunk hozni egy csoportosított “nézetet”, amit ki és be tudunk könnyen kapcsolni.

Nézzünk egy konkrét példát az Exact Match blogja alapján, ahol azt akarjuk megvizsgálni, hogy melyik szerző cikkei hozzák a legtöbb forgalmat?

Ehhez létre fogunk hozni két content groupot:

  • az egyikbe kerülnek Papp Gábor cikkei
  • a másikba Bay Áron cikkei

Ehhez az Analytics setupot az alábbi módon kell megtenni.

Content Grouping beállítása

Első lépésként a Google Analytics Admin menüpontjára kell menni.

Ezt követően a View oszlopban a Content Grouping menüpontot kell választni.

Majd létre kell hozni egy Tartalmi csoportot a “New Content Grouping” gombbal.

Majd megadni az adott csoport nevét és beállítani a megfelelő szabályt.

Itt 3 opció van a szabály létrehozására:

  • Tracking Code alapján, azaz követőkóddal
  • Extraction alapján, azaz kivonatolással (pl tartalmaz egy adott szót az URL, mondjuk “/blog”)
  • Rule Definition, azaz szabálykészlet használatával (adott URL-ekre)

Rule Definiton esetében az alábbi 3 fő szabályt lehet megadni:

  • Page
  • Page Title
  • Screen Name

Részletes leírást ezekről a megoldásokról a hivatalos Analytics Súgó oldalon lehet találni.

Itt a Page contains opcióval kiválaszthatjuk a konkrét cikkeket a 6-os pontban, majd elmenthetjük a 7-es pontnál. Jelen esetben az OR (vagy) választót használjuk, vagyis a csoportba bekerül mind a három cikk ezen a blogon, amit az adott pontig én írtam.

Ha ezzel készen vagyunk, akkor visszamehetünk a megszokott riportok közé. Ilyen például a Behavior / Site Content / All Pages report.

Itt pedig a dimenzióknál (Dimensions) meg tudjuk adni a Content Grouping esetében, hogy melyik tartalmi csoportra mutassa az adatok a Google Analytics.

Ezt követően pedig ha beállítunk ugyanilyen rendszerben több csoportot is, mint a 10-es pontban, akkor több content groupot is össze tudunk majd hasonlítani.

Mivel itt korábban létrehoztuk a Papp Gábor cikkei és a Bay Áron cikkei csoportot is, így a két csoport cikkeit külön-külön is vizsgálni tudjuk.

Néhány dolog, amit jó tudni a Content Groupokról

A Content Group csak onnantól kezdve rögzíti az adatokat, hogy létrehoztad őket.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy visszamenőlegesen nem működik a rendszer. Ha ma létrehozol egy content groupot, akkor csak a létrehozás pillanatától beérkező adatokat (pageview, visitor, bounce rate stb) fogja mérni.

Ez azért is fontos, mert ha például egy szerző cikkeit akarod folyamatosan frissítve tartani, akkor a cikk publikálását követően azt a Content Grouphoz azonnal érdemes hozzá is adni. Hisz ilyenkor már a publikálástól kezdve mérni fogja az adatokat az adott tartalmi csoport.

Content Groupot nem lehet törölni.

Módosítani lehet egy Content Group tartalmát, de törölni nem lehet. Illetve ki is lehet kapcsolni egy content groupot.

Legfeljebb öt tartalmi csoportosítást lehet létrehozni.

Összesen 5 csoportot lehet létrehozni, amiből később törölni sem lehet. Ezért érdemes módjával bánni vele.

Kis- és nagybetűk nincsenek megkülönböztetve a tartalmi csoportok neveiben.

Ha egy oldalnál pontos egyezést adunk meg: /analitika-ugynokseg/

akkor ez a szabály az oldalnév bármelyik formájánál egyezést ad. Pl:

  • /Analitika-ugynokseg/
  • /Analitika-Ugynokseg/

Hozzászólások

Csak névvel és képpel ellátott kommenteket kérünk. Ha ezt a feltételt nem teljesíti a kommented, akkor törölni fogjuk.