Fontos tudnivalók és változások a Consent Mode beállítással kapcsolatban
A GDPR bevezetése előtt is voltak változások a digitális analitika világában, de a GDPR megjelenése után felgyorsult a változás üteme. 2018 óta nagyon sok cég volt kötelezve arra, hogy betartson bizonyos adatvédelmi szabályokat és törvényeket. Ezt több, de azért sok helyen inkább kevesebb sikerrel be is tartották a cégek, webshopok.
Idén tavasszal viszont új fejezet kezdődik ezen a téren, ami az adatvédelmi és GDPR folyamat egyfajta új állomásaként is értelmezhető.
A Google 2023 végén és 2024 első heteiben több csatornán is intenzíven kommunikálta, hogy érkezni fog a Consent mode új változata (v2).
A nemzetközi és hazai szakmai felületek is megteltek az ezzel kapcsolatos hírekkel. Ami lényeges, hogy itt nemcsak egy technológiai változásról van szó, hanem ennek komoly analitikai és üzleti következményei is lesznek
Az EU a nagy szereplőkön (Google, Meta, TikTok) keresztül kényszeríti ki, hogy a felhasználók adatainak a gyűjtése és marketing célokra való felhasználása a GDPR szabályainak megfelelően történjen.
Ez pedig a Google vagy Meta hirdetési és mérési ökoszisztémáját is érinti. Maga a változás pedig egy új EU-s szabályozás miatt kerül bevezetésre.
Ha találkoztál már hasonló modallal, mint amit a lenti képen látsz, akkor te is részese voltál ennek a folyamatnak mint felhasználó.
Ezentúl várhatóan még több ilyet fogsz látni, ugyanis mostantól a Google Ads remarketing megoldásainak használata, a konverziók modellezése és a Google Analytics alapú célközönségek hirdetésekhez való felhasználása csak a felhasználó hozzájárulása után lehetséges. Vagyis csak azt az adatot használhatjuk bizonyos funkciókhoz, amire a felhasználó azt mondta, hogy használhatjuk. Bár ennek elvileg eddig is így kellett volna működnie, a valóság azért mást mutatott.
A gyakorlatban a változás azt is jelenti, hogyha egy weboldal látogatója nem járult hozzá, hogy marketing célú sütiket helyezzünk el a böngészőjében, akkor ezt a hirdetési rendszereknek proaktívan meg kell akadályozniuk. Tehát aki nem járult hozzá, annak nem futtathatunk remarketing hirdetéseket!
Ez elsőre nem tűnik nagy dolognak, azonban már rövid távon is negatív hatással lehet (azaz lesz) a PPC kampányok hatékonyságára.
A remarketing célközönségeket a hirdetési rendszerek algoritmusai aktívan használják a kampányok célzásához és a tanuláshoz is. Ha ezt az adatot megvonjuk tőlük, az romló konverziós eredményeket fog okozni akár már 2-3 hónapos időablakon belül is.
A felkészülésre nagyon kevés időt hagyott a jogalkotó, 2024 márciusában életbe lép ez a szabály, addigra a weboldalaknak is meg kell felelni a követelményeknek. Ez a cikk publikálásától számítva szűk 6 hetet jelent a megvalósításra.
Amit mindenképp meg kell csinálni:
- Legyen egy megfelelően beállított és működő Google Tag Manager fiókod: https://youtu.be/DiAgCihHW58?feature=shared&t=255
- Preferáltan a Google-lel partnerségben álló CMP platform integráció (pl. Cookiebot, CookieYes vagy OneTrust): https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/#partners
- A GTM és a Consent Management Platform (CMP) összekapcsolása és a működés tesztelése, Consent mode aktiválása automata vagy manuális megoldással.
- A GDPR adatvédelmi követelményeinek való megfelelés a weboldalon (Adatkezelési nyilatkozat, Sütikezelési tájékoztató stb.), amit adatvédelmi szakértővel / jogásszal is validálni kell.
Ha valaki ezt a feladatot már elvégezte az elmúlt 1-2 évben, akkor ő előnyben van. Hiszen neki érdemben most nincs semmilyen teendője. Aki viszont nem foglalkozott ezzel, annak sietni kell.
Technikailag lehetséges egyébként GTM nélkül is kivitelezni a fentieket, azonban ez azt a kockázatot rejti magában, hogy minden beállítást a fejlesztőknek kell elvégezni, amit ilyen rövid átfutással nem reális teljesíteni. Ha valaki kalandvágyó, akkor a dokumentáció kódszintű beállításaira vonatkozó információkat itt lehet tanulmányozni: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent#gtag.js
A Consent Mode beállítására kétféle megoldás létezik
- a Basic mód és
- az Advanced mód.
A Basic mód beállítása lényegesen egyszerűbb, azonban az Advanced mód több anonimizált adatot enged át a Google irányába, ami az algoritmust és a modellezést támogatja, ezáltal hatással lehet az eredményekre is.
Mikor érdemes a Basic mód-ot használni?
- Ha jelenleg még nem rendelkezel GTM-mel
- Van cookie bannered, de az nincs összekapcsolva a weboldalad működésével
- Alacsonyabb forgalmú az oldalad (havi 5-30 000 User)
- Webáruház esetén havonta maximum 60-80 vásárlási konverzióval rendelkezel
- Lead gyűjtő oldal esetében havonta 50-nél kevesebb lead konverzióval rendelkezel
- Ha használsz PMax kampányt Google Ads-ben és jelenleg a büdzséd legalább harmadát ilyen kampányokra költöd
- Nincs időbeli, anyagi és jogi erőforrásod az Advanced mód beállítására márciusig
Mikor érdemes az Advanced mód-ot használni?
- Nagyobb forgalmú weboldal esetén
- Amennyiben van időbeli és anyagi erőforrásod arra, hogy ezt a következő 2 hónapban teljeskörűen megvalósítsd
- Ha jogi oldalról is tudsz erőforrást szánni arra, hogy ezt a cég jogászával vagy külsős partnerrel felülvizsgáltasd
Jelenleg több bizonytalan tényező befolyásolja a következő lépéseket. A Google a GTM-ben sem végzett még a fejlesztésekkel, ez várhatóan a következő hetekben meg fog megtörténni. Azonban nem érdemes addig várni, a GTM integrációt és a CMP beállítását már most el lehet kezdeni, majd menet közben finomhangolni.
Ha van beállított és működő GTM fiókod illetve használsz valamilyen CMP megoldást, ami össze van kapcsolva a GTM-mel, netán még a Consent Mode is be van kapcsolva nálad, akkor egyelőre nincs érdemi teendőd. Viszont ha bármelyik állítás nem igaz rád, akkor lépned kell.
Ha Shoprenter, UNAS vagy Shopify webshop motort használsz, akkor érdemes felvenni az Ő ügyfélszolgálatukkal a kapcsolatot. Ez a változás ezeket az integrált rendszereket jelentős mértékben érinti, ezért remélhetőleg mielőbb előrukkolnak a megfelelő megoldásokkal.
Az UNAS a napokban már publikált is cikket a témában, amit itt érhetsz el: https://unas.hu/blog/ga4-valtozasai-consent-mode-es-uj-data-layer
Aki pedig szeret elmélyülni a technológiai mélységekben, azoknak ezt az angol nyelvű cikket ajánlom: https://www.simoahava.com/analytics/consent-mode-v2-google-tags/
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Csak névvel és képpel ellátott kommenteket kérünk. Ha ezt a feltételt nem teljesíti a kommented, akkor törölni fogjuk.