
Mi az a mikrokonverzió és hogyan lehet mérni?
Konverziót mérni nem olyan bonyolult, mint azt sokan gondolják. Ennek ellenére sokan nem is mérnek egyáltalán. Ha pedig mérnek, akkor sajnos rosszul van a mérés beállítva. Ebben a cikkben a mikrokonverziók és az Analytics mérés alapjait vesszük át.
A mikrokonverzió olyan cselekvést jelent, amit a felhasználó azért tesz, hogy közelebb kerüljön a terméked, szolgáltatásod megvásárlásához, kipróbálásához.
A mikrokonverziót szoktás szoft konverziónak (soft conversion) is hívni. Ezek elérése nem jelent automatikusan értékesítést, de fontos lépés lehet a tényleges nagy, azaz makrokonverzió során.
Nagyon sok cég követi el azt a hibát, hogy kizárólag a makrkonverziókra koncentrálnak (konzultáció kérése, termék előrendelése, megvásárlása). Ugyanakkor a legtöbb vásárlási döntés nem azonnal születik meg, hanem apró lépések sorozataként.
Tegyük fel, hogy elolvasol egy blogposztot az Exact Match weboldalán, majd egy cikket megosztasz egy ismerősöddel. Ezt követően ő is elolvassa a cikket és feliratkozik a hírlevélre, hogy később is kapjon hasonló cikkeket. Majd valamikor pár hónappal később egy hírlevélben kiküldött tantermi képzésre befizet. Maga a képzés vásárlás már makrokonverziónak minősül, de ezt a mikrokonverziók sorozata tette lehetővé. Ezek segítették abban az olvasót, hogy megismerje a márkát, megbízzon benne és információt, tudást szerezzen róla.
Mikrokonverziók típusai
Mikrokonverziók során 2 típust különböztetünk meg:
- Aktív mikrokonverzió
- Passzív mikrokonverzió
Aktív mikrokonverzióról akkor beszélünk, ha a látogatónak konkrétan tennie kell valamit, tehát aktív cselekedet társul hozzá. Ilyen lehet a hírlevélre történő feliratkozás, ha megosztja a cikket közösségi médiában, nyomj egy Like-ot az oldalra, stb.
Passzív mikrokonverzió esetében nincs szükség aktív cselekedetre, az a háttérben történik. Ilyen lehet, amikor egy látogatás során lefut a Facebook Pixel. Ez pedig lehetővé teszi, hogy célzott Facebook hirdetést jelenítsünk meg az adott felhasználónak. De ha nemcsak Facebookos hirdetésben gondolkodsz, akkor a Google RLSA (Remarkering List for Search Ads) is tud hasonló módon működni: amikor azokat célzod meg Google Ads segítségével, akik már jártak az oldaladon.
Hogyan mérd a konverziót?
A konverzió mérésének egyik legjobb eszköze a Google Analytics, amely bár ingyenes, ettől függetlenül érdemes időt és szakértelmet (ezzel együtt pénzt is) áldozni arra, hogy jól állítsd be.
Első lépésként érdemes meghatározni, hogy pontosan mit is akarsz mérni. Mi az az üzleti cél, ami hozzásegít téged a fő konverzióhoz? Miért fognak fizetni neked? Mi hoz pénzt? Mi az azt megelőző lépés?
Jelen esetben az Exact Match hírlevél feliratkozását fogjuk megnézni konverziós szempontból 10 egyszerű lépésben.
1. Lépj be a Google Analytics fiókba és menj az „Admin” részhez.

2. Menj az Admin / Goals részhez.

3. Kattints a piros „New Goal” gombra.

4. Használd a Google Analytics beépített mintáit (Template) vagy állíts be saját, egyedi mérést (Custom).

5. Mi jelen esetben saját, egyedi (Custom) mérést fogunk használni.

6. Megadjuk a cél leírását (Goal Description). A név itt most egyszerűen csak „Feliratkozás” lesz és a típusa (Type) pedig Destination, vagyis egy konkrét URL.

7. Beállítjuk a célhoz kapcsolódó adatokat. Itt megadjuk, hogy a célt akkor tekintjük teljesítettnek, ha valaki ellátogat a /sikeres-feliratkozas/ URL-re. Ez automatikusan megtörténik, amikor valaki feliratkozik.

8. Ezt követően létrejött a Cél (Goal), amely akkor mér aktívan, ha a Recording toggle On-ra van állítva.

9. A célok teljesülését a Goals / Overview részben lehet megnézni.

10. Itt pedig láthatod is, hogy az adott időszak alatt hányszor teljesült az a cél, amit beállítottál.

Jelen esetben 169 konverzió történt március 21. óta az Exact Match weboldalán.
Az Analytics beállításának persze vannak sokkal bonyolultabb, szofisztikáltabb megoldásai is. Ugyanakkor nagyon sok cég sajnos addig sem jut el, hogy az Analytics bekötése után legalább az alap méréseket beállítsák.
Ha szükséged van Analitika tanácsadásra, oktatásra, mérési terv készítésére vagy konkrét implementációra, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot.
Ha szeretnéd jobban megismerni a Google Analytics alapjait, akkor iratkozz fel az négy alkalmas GA4 videókurzusunkra.
GA4 alapozó képzés
Tanuld meg Te is a GA4 alapjait!
A négy napos mini GA4 tanfolyam célja, hogy bemutassa az új típusa analitka alapjait. Az ingyenes képzés bevezetést nyújt az alapvető fogalmakba, megvilágítja a fő összefüggéseket és bemutatja a GA4 működését. A képzés 4 különálló emailből áll. Ezeket az emaileket egymás után kapod majd meg arra az email címre, amivel feliratkozol a képzésre.

Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Csak névvel és képpel ellátott kommenteket kérünk. Ha ezt a feltételt nem teljesíti a kommented, akkor törölni fogjuk.