Barion Pixel
Blog A linkrövidítők veszélye: mi történik Google Analyticsben, ha bit.ly linket osztasz meg Facebookon?
linkrövidítő bit.ly
Írta:

A linkrövidítők veszélye: mi történik Google Analyticsben, ha bit.ly linket osztasz meg Facebookon?

Nagyon gyakori, hogy közösségi média felületekre vagy épp emailekbe sokan rövidített linket tesznek. Ennek egyik előnye, hogy a link sokkal rövidebb lesz.

Sokan viszont nem is tudják, hogy a fő előny mellett komoly problémákat is okozhatnak ezzel maguknak.

Mi történik, ha bit.ly linket raksz ki mondjuk Facebookra?

Ha a saját alap URL-edet átalakítod bit.ly linkre, (de nem használsz semmilyen UTM paramétert) akkor Google Analyticsben a source / medium így facebook.com / referral lesz.

A konkrét kattintások számát pedig csak a bit.ly fiókban látod majd. Az Analytics pedig az adott kampány adatait össze fogja vonni a többi facebook.com forgalom adataival.

Hogy lehet ezt kivédeni?

Ha UTM-et taget raksz a linkre, és ebből gyártasz bit.ly linket, akkor az UTM paraméter felül fogja írni az eredeti source-t. Ez egy sokkal jobb megoldás.

A Google saját UTM taggelő eszköze is bit.ly linket kreál shortlinknek, ha engedélyezed a használatát (Convert URL to Short Link a fenti ábrán).

Miután ezt engedélyezed, akkor a lenti kép alján látható eredményt kapod.

Vagyis innentől kezdve ha ezt a fent generált bit.ly linket (https://bit.ly/3oT3vIf) osztod meg, akkor minden rendben lesz?

Mert látod az adatokat bit.ly-ben:

És Google Analyticsben is? Igen, ott van a Social / Facebook mint forrás.

Most már minden ok? Ennyit kellett csinálni. Részben igen, de nem teljesen.

Hol léphet elő még probléma?

Ami még megkavarhatja a a helyzetet, hogyha a bit.ly-vel kitett organikus posztot „megboostolják”, vagyis fizetett hirdetést raknak rá Facebookon.

Ez ugyanis torzítani fog, mert a poszt szövegében lévő paraméterzett linket nem lehet felülírni. Így nem lesz transzparens, hogy mennyi kattintást hozott ténylegesen az organic social reach (organikus elérés) a paid social-höz (fizetett eléréshez) képest.

Ilyen esetben érdemes fontolóra venni az organikus és a fizetett social forgalom teljes szétválasztását. Eleinte ez okozhat nehézségeket, ugyanakkor hosszabb távon kialakítható egy megbízható workflow.

Haladó szinten pedig érdemes egy komplex UTM paraméterezési logikát kialakítani, amit vagy egy Google Sheet-ben:

Vagy akár egy erre kialakított szoftverben is tudunk menedzselni.



Hozzászólások

Csak névvel és képpel ellátott kommenteket kérünk. Ha ezt a feltételt nem teljesíti a kommented, akkor törölni fogjuk.