Barion Pixel
Blog Mi az Optimisation Score és miért könnyíti meg az életünket?
hirdetés optimisation score
Írta:

Mi az Optimisation Score és miért könnyíti meg az életünket?

Az Optimisation Score, magyarul az optimalizálási pontszám fogalmát a szakmában már mindenki ismeri, de egyelőre kevesen veszik igénybe a Google mesterséges intelligenciája által nyújtott segítséget, pedig nagyban megkönnyítheti az életünket és csökkentheti az optimalizálásra szánt időt.

Mi az Optimisation Score?

Az optimalizálási pontszám egy százalékban kifejezett érték, mely megmutatja, hogy a Google Ads fiókunk és az egyes kampányaink az akutális beállításaink alapján hogyan teljesítenek.

Ez az érték 0-100% között lehet. Ha 100% az Optimisation Score fiókunkban, akkor elméletben tökéletes munkát végeztünk és egy teljesen, hibátlan optimalizált fiók tulajdonosai vagyunk.

A gyakorlatban ezt azért árnyalja, hogy a mögötte lévő algoritmus a vállalkozásunk működését, az üzleti céljainkat és a piaci környezetet nem feltétlenül ismeri, emiatt az általa javasolt beállítások nem minden esetben azonosak a hirdető céljaival.

A Google 2019-ben rukkolt elő ezzel az újdonsággal egy új riport kíséretében, melyet Javaslatok / Recommendations néven találunk fiókunk menüstrutúrájában. Erre kattintva látható az optimalizálási pontszám és számos javaslat, amivel a Google intelligenciája segít minket, hogy javítsuk a kampány hatékonyságát.

Vonzó lehet, hogy elérjük a 100%-ot, azonban a fent említettek miatt az esetek többségében a 70%-os érték is teljesen megfelelő lehet. Ezzel együtt érdemes folyamatosan figyelni milyen javaslatokkal áll elő a Google, hiszen fejlődésre mindig van lehetőség.

Hogyan működik az Optimisation Score és mire jó?

A Google mesterséges intelligenciája az ajánlattételi stratégia alapján meghatározza a céljainkat, amit el akarunk érni a kampánnyal és erre fogja felépíteni az optimalizálási pontszámot és a javaslatokat. 

Beszéljünk arról, hogy mit is látunk, ha a Javaslatok fülre kattintunk:

1. Az optimalizálási pontszám %-ban kifejezve

2. A fókuszt – ami a beállított ajánlattételi stratégia alapján van meghatározva.

Itt szerepelhet:

  • Zöld pipa: jelentése, hogy a Google tisztában van az ajánlati stratégiával és a céljainkkal
  • Sárga kérdőjel: jelentése, hogy a Google Ads nincs tisztában a fókusszal és a stratégiával
  • Piros mínusz jel: jelentése, hogy a Google Ads a konverziók számára összpontosít alapértelmezetten, ha ez nekünk nem megfelelő, akkor új stratégiát kell beállítani
recommendations

Az optimalizálási pontszám alatt láthatjuk a javaslatokat 4 kategóriára bontva, mindegyik javaslat különböző mértékben növeli a pontszámot, melyet a Google mesterséges intelligenciája határoz meg, fontossági sorrend szerint.

Ha az összes javaslatot végrehajtjuk, úgy a fiókunk pontszáma és a teljesítményünk is villámgyorsan az egekbe szökhet.

Most pedig nézzük meg részletesen, hogy milyen 4 kategóriába bonthatjuk a javaslatokat:

  1. Repair / Javítások
  2. Bids & Budgets / Ajánlattétel és költségkeretek
  3. Keywords & Targeting / Kulcsszavak és célzás
  4. Ads & Extensions / Hirdetések és bővítmények

1. Repairs / Javítások

Erre a kategóriára helyezzük a legnagyobb figyelmet, mert ez a rész mutatja azokat a kampány szintű legnagyobb hibákat, amik gátolják kampányaink optimalizált, sőt helyes futását.

Ilyen hiba lehet például, hogy nem jó végső URL-t adtunk meg.

Tehát ennek következtében, akár a kukába is dobhatnánk a kampányunkat, de a mesterséges intelligencia ebben is segítségünkre siet és megmenti a napunkat.

2. Bids & Budgets / Ajánlattétel és költségkeretek

Az ajánlattételi és költségkeretekkel kapcsolatos javaslatok már korántsem ilyen egyszerűek és egyértelműek. Ezek a javaslatok mindig egyediek, az általad beállított stratégia szerint és a költségekre reagálnak. 

Ennél a kategóriánál különösen igaz, amit korábban említettem, hogy a Google a saját algoritmusaira és trendjeire hagyatkozik, így a maximális költségkeretet nem veszi figyelembe, hiszen ha többet költenél, akkor könnyebben elérnéd a céljaidat.

Tipp! A Google mindig több költésre akar rávenni minket, hiszen úgy hatékonyabban tudnak működni a kampányok, de nem mindig kell megfelelnünk ennek az elvárásnak. Ha kevesebbet költünk, mint az általa javasolt és emiatt alacsonyabb az optimalizálási pontszámunk, az teljesen rendben van.

megcélzott megjelenítési arány

A Google nagyon szeretné, ha minél több beállításnál átengednénk neki az irányítást, ezért kiemelten javasolja, hogy használjunk automatikus ajánlattételi stratégiát (lásd fenti ábra), amiért ugyan kapnánk +5%-ot, azonban ez nem mindig jó megoldás.

Általánosan elmondható, hogy a kampányoknál kézi beállításokkal érdemes indulni és miután néhány tucat konverziónk született a hirdetések által illetve elég ideje volt tanulni az MI-nak utána érdemes a rendszerre bízni a licitálást és automatikus ajánlattételi stratégiára váltani.

3. Keywords & Targeting / Kulcsszavak és célzás

Ezen kategória javaslatainak fő célja, hogy használjuk a Google összes partner oldalát a Google Display Network-ön és ott is költsük a pénzünket. Például egy Discovery hirdetés tökéletesen megfelel erre, meglévő Search hirdetésünk mellé. Ez egy abszolút jó tanács, hiszen így valóban több embert tudunk elérni egy jól összerakott célzással, de csak akkor ha megvan rá a költségkeretünk.

javaslat megtekintése

4. Ads & Extensions / Hirdetések és bővítmények

A hirdetések és bővítmények rész javaslatainak alkalmazásaival is értékes %-okkal emelhetjük Optimisation Scoret. A megfelelő hirdetések és bővítmények használata viszont nem csak a Google algoritmusnakk fontos, hanem nekünk is.

Ezek elengedhetetlenek, hogy megnyerjük a licit versenyt és jövőbeli ügyfelünk a mi hirdetésükre kattintson.

A javaslatok között lehet, hogy Search hirdetésünknél alkalmazzunk RSA hirdetéseket (responsive search ads, azaz reszponzív keresési hirdetés) az ETA mellett (Expandend Text Ads azaz kiterjesztett szöveges hirdetések), ha eddig nem tettük volna (ami nagy hiba). Hisz ez akár 10%-os emelkedést érhet a pontszámunkban. Ebből is láthatjuk, hogy a Google nagyon fontosnak értékeli ezt a beállítást.

De miért jobb az RSA, mint az ETA?

Amikor egy RSA hirdetést készítünk, akkor megadunk 15 címsort, 4 leírást és a Google automatikusan variálja ezeket a felhasználók kereséseinek megfelelően, hogy a lehető legrelevánsabb hirdetést lássa.

helybővítmény hozzáadása

Mivel a bővítmények használata akár 10%-os növekedést jelenthet, ez is egy különösen fontos beállítás. Arról nem beszélve, hogyha bővítményekkel teleaggatod a hirdetéseket, akkor az általad elfoglalható hirdetési felület lényegesen nagyobb lehet  a Google keresőben. Ezzel pedig nagyobb teret nyerhetünk a konkurensek által megszerezhető megjelenésből.

Mi a jó Optimisation Score?

A Google szerint mindig a 100%-ra kell törekedni, úgy lesz a legjobb a fiók tulajdonosnak, de ez valóban így van?

Erre a kérdésre nem lehet igennel vagy nemmel válaszolni, összességében elmondható, hogy  kampányok szintjén 70-90% közötti pontszám tökéletesen elfogadható és nem érdemes 100%-ra törekedni.

Mindig olvassuk el az ajánlásokat és a nagyobb hibákat azonnal javítsuk, hiszen ebben nyújtják a legnagyobb segítséget az Optimisation Score javaslatai.

Gondoljuk át, hogy valóban jó-e nekünk az, amit a Google tanácsol nekünk, különösen igaz ez a költségkeretre és a teljes automatizációra. Akár tesztelhetjük is ezeket a javaslatokat, hiszen tesztelés nélkül nem fogjuk tudni, hogy valóban működnének-e.

Tehát törekedjünk a 100%-ra, de nem minden áron! Pont, mint az élet minden más területén.

Miért számít az Optimisation Score?

A Javaslatok alkalmazásával:

  • többet hozhatunk ki kampányainkból,
  • új platformokon jelenhetünk meg,
  • új hirdetés fajtákat tesztelhetünk illetve
  • előnyt szerezhetünk a versenytársakkal szemben.

Ezért a kampányok elindítása után ne feledkezzünk meg erről a funkcióról. Amikor pedig megjelennek a javaslatok, akkor nézzük át őket, a relevánsakat pedig alkalmazzuk.

Amivel nem értünk egyet, azokat rejtsük el, hiszen ha ezt megteszük, a százalék feljebb kúszik, miközben a rendszer megtanulja, hogy ez a javaslat számunkra nem releváns.

Azonban ne felejtsük el, hogy a Google egy globális profitorientált médiavállalat, így a mi érdekeink mellett a sajátjainak az érvényesítésére is használja ezt a megoldást, ezért ne higyjünk el az algoritmusnak vakon mindent.

A biztos megoldás, ha segítségként, támpontként tekintünk az Optimisation Score-ra és nem kötelező szabályként, így nem fog félrevinni és a szándékainktól eltéríteni a Google mesterséges intelligenciája.


Hozzászólások

Csak névvel és képpel ellátott kommenteket kérünk. Ha ezt a feltételt nem teljesíti a kommented, akkor törölni fogjuk.